Av Catrin Nordström - 17 april 2013 16:22

Jag har liksom inte hunnit skriva något här de två sista dagarna:( Nu är det mycket på jobbet, alltid likadant varje vår. I måndags var det AP-möte( arbetsplatsmöte) där den nya organisationen skulle presenteras av vår chefen. Mycket nytt kommer det att bli men kanske mest för våra lärare som nästan helt får tänka om! F-klass verksamheten kommer nog att löpa på i vanlig takt, med vissa förändringar. Vi kommer till hösten att få 68 st 6-åringar istället för 48 st som vi har i dagsläget, men nu ska ni inte tro att vi blir flera pedagoger runt dessa barn:) utan det är nästan samma gäng som ska jobba med dessa. Bara en av oss kommer att flytta upp och ta en 1:a, och vi får en ny/gammal kollega i form av en kille.
Vad hände mera i måndags ju det var dags att få träffa vårt gäng med förväntansfulla 6-åringar, de var väldigt nyfikna och hade nog massa med frågor men de vågade inte riktigt ställa dem. De lär bli varma i kläderna ganska snabbt i höst och då får man knappt tyst på dem!
Hann inte med så mycket hemma denna kväll, och det var är alltid lika jobbigt att sluta sent tycker jag. Min kropp vill liksom inte jobba så länge på dagarna.
I går var det återdags för en lång dag, efter jobbets slut körde jag till Frida för att skylta om i hennes fönster påsken skulle ut! Vilken mage hon har fått! Hon har gått lite mera än halva tiden nu, så nu växer den lilla krabaten med en väldig fart:)
När jag var klar där var det bara att köra till läromässan, och möta upp min kollega. Vi skulle kika lite på olika böcker som vi tänker köpa in till hösten. Det var mycket böcker att se,men vi fastnade för ett par olika som vi med all säkerhet kommer att beställ.
Klockan hann bli runt 17 innan jag var hemma och då var det dags att laga mat. Kjell jobbade för fullt med att klyva ved och fylla upp vårt vedförråd. Fick ju hem dubbla lass i år!
Vi hade ju lite problem med vår husbil när vi var ute i helgen, den började låta som en fiskebåt!:( mitt i natten. Tur var att vi stod på el så vi kunde stänga av gasolen. Så när vi kom hem skriv vi ett mail till killarna på Burstner Sverige! De är nog ganska vana vid att få mail ifrån oss nu!
Peter Östlund svarade direkt med att detta kommer Anders att ta tag i snarast. Så igår kväll ringde Anders till oss, snacka om att de vill oss väl. Felet är inte så vanligt, men vad är vanligt när det gäller oss och husbilar??
Anders och Kjell kom överens om att vi skulle köra till Hallands camp och få det fixat. Problemet för oss är att vi verkligen inte vill åka dit efter allt som de har ställt till med,(en del personal är ju kvar sen FJ) Vi har gjort klart för dem på Burstner Sverige vad vi anser om detta. Det är dock en ny kille som jobbar med själva bokningen av reperationerna, och han sak vara bra. Anders lovade att ringa honom och berätta läget att en speciell kille i verkstaden INTE får röra våran husbil. Delen som ska bytas ut skickas från Burstner Sverige i Mantorp. Vi ska även få en extra vattenpump med oss under semestern, om nu något skulle hända med denna. För den som är i husbilen är lite osäker just nu, och vi vill ju inte behöva råka ut för samma sak igen! Detta var inga som helst problem för Burstner Sverige att fixa! Jag säger bara att så välbemötta som vi har blivit av det gänget där upp gör mig så himla glad. De vill helt klart att vi ska vara nöjda:)
Idag var det inget extra jobb utan raka vägen hem, härligt. Vi fikade en stund på altanen sen gick Kjell ut och jobbade med veden. Det är riktigt varmt och skönt i solen även om vinden är lite kylig!
Nu ska jag fixa till lite middag det blir korvgryta gjord på Wapnös falukorv( mycket god, rikligt med kött i den) och till denna blir det ris och en sallad.

Av Catrin Nordström - 14 april 2013 18:46

Tänk vad fort en helg en går, nu är det söndags kväll igen!
Vi har haft en härlig helg i husbilen. På torsdags kvällen stannade vi på Ranarps strand, vädret var väl inte det bästa men vad gör det när man har en varm och mysig husbil. När vi vaknade på fredags morgonen bestämde vi oss för att ta det lugnt och bara vara,nått som vi har stora problem med:) Och vi måste träna på just detta!
När vi hade ätit frukost, tittat lite på morgontv:n, duschat och gått en rejäl runda med Ronja bestämde vi oss för att köra vidare. Vi körde mot Söderåsens nationalpark, vi hade tänkt hitta ett ställa där för att stanna över natten. Vi hade blivit bjudna till ett par vänner som bor i de trakterna till lördagen. Men det fanns inget ställe i denna nationalpark som vi kände för att stanna, så vi bestämde oss för att köra mot Bengt i Örkelljunga istället. Tanten som är i GPS blev hel tokig och ledde in oss på små vägar, och vi kände oss ganska vilsna.
Till slut så kom vi i alla fall fram, Kjell gick in och betalade avgiften. Jag fick ett sms av några andra vänner som undrade om vi bjöd på kaffe för de hade vägarna förbi. Jag svarade med att vi inte var hemma och att det var ju synd. Fick tillbaka ett svar att de var på väg mot Jönköping för att tävlingsdansa. Sen kom det sms till där det stod följande vi är hos er om 30 min! Jag fattade inget alls, Kjell kom tillbaka till husbilen och frågade om jag hade satt på kaffe? Nu blev jag ännu mera förvirrad vad händer ? Det visade sig att han hade träffat på en av våra vänner där inne i hallen hos Bengt och de hade bestämt sig för att skoja lite med mig:) Vilket de verkligen lyckades med! Så efter en stund kom dessa härliga vänner och drack kaffe med oss innan de skulle köra mot Jönköping.
När våra vänner lämnade oss så lagade vi lite mat och tittade på tv:n.
Lördag morgon flöt på i mysig takt och allt var lugnt. Vi bestämde oss för att gå bort till godis affären för att köpa med oss något gott till våra vänner som vi skulle köra till. Framåt middags tid var vi framme hos våra vänner i Ljungbyhed, härligt att ses igen tyckte vi. Kaffe, frallor och nybakade bullar blev vi bjudna på, vi bestämde oss för att stanna kvar där. Det var en härlig lördag tillsammans med väldigt trevliga vänner, vänner som vi helt garanterat inte hade haft om vi inte hade ägt husbil!
Vi satt uppe ganska länge och pratade om allt möjligt, om tre veckor är det dags för buggträff tillsammans med dessa härliga människor. Det ska bli så kul att få dansa en sväng och umgås med alla igen.
I dag söndag var det ett härligt väder när vi vaknade så vi bestämde oss för att köra mot Bjärehalvön. Stannade till vid Ranarp och år lite lunch innan vi körde hemåt igen.
När vi kom hem så tvättade Kjell husbilen och jag började fixa lite i trädgården. Vi fortsatte med detta tillsammans sen i några timmar för att sen sätta oss framför tv:n och bara koppla av.
Ronja låg ute på gräsmattan och bara njöt av att det äntligen har blivit varmt så man kan ligga ute och spana!

Av Catrin Nordström - 13 april 2013 10:09

Nu har man ätit husbils frukost,det är alltid lika gott och mysigt att äta just frukost i husbilen. Vi äter ju inte frukost tillsammans så många dagar på en månad och då är det nått speciellt när vi äter just i husbilen. Vår frukost brukar bestå av kaffe, yoghurt, bake off bröd, ägg, grönsaker och olika slags pålägg. Vi tittar även på tv4:as godmorgon program, kanske inte så socialt men väldigt mysigt.
Vi lämnade Ranarp strand i går runt lunch tiden, vi körde mot Ljungbyhed och hade förhoppningar om att hitta en plats i Söderåsens nationalpark men det gjorde vi inte:( Vi körde runt och letade på olika platser, till slut bestämde vi oss för att köra till Bengt i Örkelljunga. Jag är inte så förtjust i att stå här, ingen fin utsikt och ganska mycket liv.
När vi kom fram gick Kjell in och betalade avgiften. Jag fick ett sms, från en av våra härliga vänner. Hon undrade om vi bjöd på kaffe, de hade vägarna förbi oss. Jag svarade med att vi inte var hemma, och det var synd. Kjell kom tillbaka och vi åt en lätt lunch. Sen frågade han om jag hade fått ett sms, mmm svarade jag. Och då kröp det fram att han hade träffat just denna person när han hade betalt. Alltså blev jag lurad och helt plötsigt stod vännerna utanför dörren:) tur man har Gevalia i husbilen:-) Det var jätte trevligt att träffa dessa glada människor.
De skulle vidare till Jönköping för att tävlingsdans, önskar de lycka till!
Idag ska vi köra vidare till ett par andra härliga vänner, det är helt otroligt så många nya härliga vänner man har fått sen vi köpte vår första husbil och gick med i husbilsklubben.se.
Jag hade en helt klar bild innan vilka som ägde och körde runt i husbilar. Det var rika pensionärer och de var väldigt speciella enl mig. Denna bild har blivit bortsuddad flera gånger om:) Det helt fel bild, det är helt vanliga människor som har förstått det där med att njuta av den tiden man är ledig och ta sig tid att bara vara!
Nu ska vi duscha, ta en promenad med Ronja och sen släppa handbromsen för att köra vidare. Vad vi stannar i natt har vi inte en aning om och det är just det som är det bästa med just husbilslivet. Var man än stannar så är man hemma!

Av Catrin Nordström - 11 april 2013 19:13

Ja då var man ute igen med husbilen, detta är alltså livet. Efter en ganska intensiv vecka är det skönt att få åka iväg och bara vara!
När jag kom hem från jobbet hade gubben min fixat klart allt, så det var bara att sätta sig i husbilen och åka iväg. Vi körde över åsen, kom fram till Ranarpsstrand efter en timmes färd! Åt lite middag, som idag var en soppa och till det åt vi knäckebröd! Kaffe, kanelbulle och nått gott i det lilla glaset blev det till efterrätt:) Vi tog en promenad med Ronja, blåste lite kallt men det var ändå skönt!
Nu har vi slagit upp ett glas vitt vin var och ska bara njuta av livet!

Av Catrin Nordström - 10 april 2013 17:53

I går hann jag inte skriva något alls på bloggen, hela dan gick alldeles för snabbt. Jobbade som vanligt sen var det hem en sväng, laga mat och gå en runda med Ronja. Sen var det bara att köra in till jobbet igen, vi skulle träffa föräldrarna till de nya 6-årsgruppen som vi får till hösten.
Så det var bara att fixa till sig och ta på sig det pigga humöret igen:) Föräldrarna verkade vara mycket trevliga så då är säkert barnen det med! Snart börjar vi med inskolningen med 6-åringarna, det kan verka tidigt men allt ska vara klart till semestrarna och sen börjar ju den nya terminen i v.33 Och jag vet av erfarenhet att tiden går snabbt!
De 6-åringar vi har nu jobbar på för fullt och vi förbereder dem för skolstarten, året ihop med dem har verkligen gått fort. Det är så roligt att se hur mycket de har utvecklas och att en del av dem har lärt sig läsa!
Idag har jag gjort klart semester schemat för personal som ska jobba på fritids i sommar, det är lika härligt varje år när det är klart! I år ska vi göra något vi aldrig har gjort innan på fritids, vi ska flytta ut vårt fritids till en stuga nära havet:) Vi har ganska många barn som inte kommer iväg på något roligt alls under hela sommaren, man har liksom inte råd som förälder. Det är just de barnen som vi vill ska få ha nått roligt under sommarlovet! Och inte bara vara kvar på det "gamla vanliga" stället, det blir som ett dagskolli! Nu får vi bara hoppas på en kanon sommar, så vi verkligen kan vara vid havet i dessa två veckor som vi ska vara i stugan!Jag ska jobba en av dessa veckorna och det ska bli riktigt roligt!

I morgon åker vi ut med husbilen efter jobbet, var vi blir av vet vi faktiskt inte i dagsläget. Blir någonstans utmed kusten i alla fall, vi ska bara njuta och ta det lungt.
För just nu har jag väldigt ont i mina leder och i musklerna, blir snart tokig:( så jag behöver verkligen bara vila och ta det lungt.

Av Catrin Nordström - 8 april 2013 20:01

Ja då var det måndag kväll och man sitter framför tv:n. Jag stickar på för fullt, just nu är det kanterna som ska fixas bild kommer plagget är klart!
Jag har berättat om våra duvor på jobbet, jag trodde att de inte skulle vara kvar nu efter helgen men det låg en duva och ruvade på äggen:-) Fast när jag gick hem idag så upptäckte jag att tre av våra 6- åringar petade med en stor pinne upp i boet och duvan hade flugit bort:-( Kan säga att jag blev blixt arg och frågade hur tänkte ni nu? Vi hade pratat om hur viktigt det var att duvorna måste få vara i fred under tiden de låg på äggen! Nu får vi hoppas att duvan kom tillbaka och att inget har hänt med äggen!
Igår skrev vi ju ett mail till Burstner ( till vd och den tekniska chefen) ang några saker, skickade i väg mailet runt kl 17.00 och svaret från vd kom en kvart senare:-) och idag ringde tekniska chefen till Kjell och vi fick svar på våra frågor. Snacka om service!
Vi gick som vanligt vår promenad med Ronja och det var riktigt härligt väder. Vi brukar gå genom en gård som ligger en liten bit ifrån där vi bor. På denna gård finns det en hel del hönor och tuppar, de har inte varit synliga nu under vintern men idag hade de kommit ut. Vilka vackra tuppar! Var bara tvungen att ta lite bilder på dem.
Jag håller nog på att bli förkyld, har ont i mina muskler och i lederna. Längtar grymt mycket efter värme.

Av Catrin Nordström - 7 april 2013 15:32

Idag har vi verkligen inte gjort mycket:) Jag kände mig inte alls kry när jag vaknade idag utan rätt förkyld :( det blev lite bättre efter frukosten !
En lång promenad med Ronja blev det i alla fall och när vi kom hem mötte vi på våra grannar som var lite nyfikna på vår husbil. De har själva en husbil men den är gammal och bara 5.70 lång. En rätt stor skillnad på våran som är 8.80
De tyckte helt klart att vår var fin och det är den ju. Vi bjöd in dem på kaffe och bullar, de var lite nyfikna på vår resa förra året. Vi berättade lite och visade lite bilder. Pratade även om lite olika ställplatser i närområdet, de har inte haft husbil mer än ett år så de var väldigt nyfikna. Det blev en trevlig stund vid köksbordet!
När de hade gått hem så gick Kjell ut med dammsugaren i husbilen och städade, så nu är den ren både utanpå och inuti. Härligt när vi ska iväg nästa helg.
Vi skickade iväg ett mail till Burstner Sverige med för det är några småsaker som vi undrar över, få se när svaret kommer brukar inte alls ta lång tid.
Vi har även hunnit med att göra våra deklarationer, jag fick tillbaka en hel del härliga pengar att få till semesterkassan :) Kjell får betala tillbaka 100 kr, men det är ju inte så mycket! Tänk vad enkelt det är att deklarera nuförtiden, bara fylla i några uppgifter på deras app och sen är det klart. Visst var det en sport att köra ner till skattekontoret och lämna in blanketten så sent som möjligt. Fast jag personligen gillar appen bättre och man kan pricka av denna tråkiga uppgift.
Vi har gjort en upptäckt:-) Kjell jobbar bara tre helger till sen är det semester, inte klokt. Och det har inte blivit vår ännu, inte riktigt i alla fall för vi har fortfarande minus grader på nätterna!
Nej nu ska jag sätta mig och sticka lite, är spänd på att se hur denna overall blir. Ser just nu lite konstig ut men det blir nog bra när den är klar!

Här kommer jag att skriva lite om vårt liv och våra resor med husbilen.